Kategorie wpisu: Społeczności, Tutoriale
Przeprowadzenie konkursów na Facebooku

Przeprowadzenie konkursów na Facebooku

Post Rating

Serwisy społecznościowe takie jak Facebook to dzisiaj świetne rozwiązanie wtedy, gdy chce się wypromować swoją firmę. Można zrobić to na wiele różnych sposobów, ale na pewno jednym z tych, które przynoszą bardzo dobre efekty, jest zdecydowanie się na zorganizowanie konkursu. Każdy z nas lubi konkursy, w których można wygrać zarówno wartościowe nagrody, jak i drobiazgi. Jak jednak zorganizować konkurs na Facebooku, aby przebiegał on zgodnie z zasadami działania tego serwisu oraz nie został skasowany przez jego administratorów? Przyjrzyjmy się temu nieco bliżej.

Jak powinien wyglądać konkurs?

Konkursy są świetnym narzędziem marketingowym. Dzięki nim o firmie szybko robi się głośno, na jej stronę wchodzi więcej osób, co tym samym polepsza jej rozpoznawalność oraz wizerunek. Do tego jeszcze należy dodać, że konkursy to świetna zabawa dla samych użytkowników, więc korzystają oni z nich bardzo często. Nagrody mogą być różnorodne, można rozdawać je również za różne działania, może być to na przykład konkurs fotograficzny, polegający na stworzeniu hasła reklamowego, wymyśleniu jakiegoś tekstu – możliwości są nieograniczone.

Oznacz cele konkursu

Zanim jednak ogłosi się konkurs, trzeba dobrze przemyśleć to, jak ma on wyglądać. Kluczem do powodzenia jest właściwa organizacja, zatem na początku trzeba oznaczyć cele marketingowe. Zadaniem konkursu może być zaznajomienie użytkowników z nowymi produktami, poszerzenie znajomości marki wśród internautów, zwiększenie liczby osób zapisanych do Fan Page’a.

Wymyśl sam konkurs

Jak zostało już wskazane, możliwości są w tym przypadku ogromne zarówno co do tematyki konkursu, jak i nagród, które można będzie w nim wygrać. Zasadniczo najważniejsze jest to, aby konkurs sam w sobie nie był trudny i można było w niego zaangażować jak najwięcej osób. Trzeba przemyśleć też długość trwania konkursu – nie powinna ona przekraczać miesiąca, ponieważ w przeciwnym razie użytkownicy mogą znudzić się nim. Istnieje możliwość zorganizowania konkursu jednodniowego, jednak zawsze lepiej wybrać coś trwającego nieco dłużej. Trzeba opracować też regulamin konkursu.

Konkurs zgodny z zasadami

Facebook ma restrykcyjne zasady, które dotyczą organizowania na nim konkursów (najważniejszym z nich przyjrzymy się niżej). Konieczne jest ich przestrzeganie, ponieważ w przeciwnym razie konkurs może zostać zdjęty ze strony przez administrację. Wytyczne co prawda mogą być dość skomplikowane, ale ogólnie nie jest ich dużo. W trakcie trwania konkursu można promować go na wiele sposobów, nie tylko na Facebooku, ale też i na innych stronach, serwisach społecznościowych, forach. Im więcej osób dowie się o konkursie, tym łatwiej osiągnie się zamierzone cele marketingowe.

Wyłanianie zwycięzców

Zwycięzców wyłania się na obranych przez siebie zasadach, które oczywiście wcześniej muszą być opisane w regulaminie konkursu. Wybranie zwycięzcy powinno być jak najbardziej przejrzyste, można również zorganizować konkurs, w którym to internauci będą samodzielnie wyłaniali zwycięzcę.

Ogłoszenie wyników

Po zakończeniu trwania konkursu należy oczywiście ogłosić jego wyniki. Uczestnicy nie powinni długo czekać na jego zakończenie, najlepiej uwinąć się z wyłonieniem zwycięzców jak najszybciej. Na samym końcu nie powinno się zapomnieć o tym, aby sprawdzić, czy konkurs odniósł również założone wcześniej cele.

Ważne Promotions Guidelines

Oto kilka najważniejszych zasad, których trzeba trzymać się podczas organizowania konkursów na Facebooku:

  • konkursy organizowane są zgodnie z zasadami, które ich dotyczą w danym kraju, zatem konkursy w Polsce muszą przestrzegać przepisów polskiego prawa
  • w nazwie organizowanych konkursów nie wolno używać nazwy „Facebook”, jest on jedynie platformą, która pomaga w jego przygotowywaniu
  • do zorganizowania konkursu administrowanego przez Facebooka potrzebna jest pisemna zgoda od tej firmy
  • konkursy na Facebooku muszą być organizowane z użyciem odpowiednich do tego aplikacji na platformie deweloperskiej Facebooka lub na profilu publicznym Fan Page, nie można już organizować konkursów, które zakładają napisanie czegoś na tablicy czy dodanie komentarza na stronie
  • aplikacje te można stworzyć samodzielnie, ale też skorzystać już z gotowych programów, które znacznie ograniczają koszty przygotowania konkursu i go ułatwiają
  • konkurs może być również organizowany bez administracji Facebooka, na przykład odpowiedzi na zadania konkursowe można przysyłać wtedy mailowo na wskazany adres, wówczas pisemna zgoda na organizowanie konkursu nie jest potrzebna. Trzeba jednak pamiętać, że nie wolno wtedy wskazywać, że warunkiem uczestnictwa w konkursie są jakieś działania na Facebooku: dodawanie wpisów, zdjęć, komentarzy
  • zwycięzców konkursu należy powiadamiać o tym z wykorzystaniem wybranej aplikacji do obsługi konkursów lub poprzez pocztę mailową, nie wolno robić tego na tablicy, poprzez prywatne wiadomości, czat
  • Facebook w razie niespełnienia wymogów regulaminu może skasować konkurs

Dokładne wytyczne dostępne są na stronie: http://www.facebook.com/promotions_guidelines.php

Skomentuj


Jeden komentarz do “Przeprowadzenie konkursów na Facebooku”

  1. Kryst pisze:

    Idealnie na konkurs na facebooku nadają się testy online. Polecam krótkie quizy. Aby utworzyć test wystarczy skorzystać z aplikacji do robienia obojętnie jakich testów internecie, np. polskiej: testportal.pl

Skomentuj